Vi söker Lönehandläggare

Vi söker nu en erfaren handläggare inom löne- och pensionsadministration med goda systemkunskaper. Bli en del av vårt Kansli som ger stöd och specialistkunskap till hela vår verksamhet.

Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund organiserar och ansvarar för kommunal räddningstjänst i Bollebygd, Borås, Mark, Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn. Vi är 500 anställda fördelade på 23 brandstationer samt en av landets modernaste övningsanläggningar. Huvudkontoret ligger i Borås. Heltidsanställda utryckningsstyrkor arbetar i Borås och Skene. Övriga stationer bemannas av räddningstjänstpersonal i beredskap eller räddningsvärnspersonal.

Lönehandläggaren är en specialist- och stödfunktion inom förbundets hela verksamhet som leder och fördelar ansvaret för lönehanteringen tillsammans med kollegor på förbundets kansli. Kansliet verkar funktionsöverskridande i nära samarbete med varandra och övriga avdelningar. Inom kansliet finns även ansvarsområden inom HR, ekonomi och förvaltning. Kansliet är en viktig kugge i hjulet som bidrar till räddningstjänstens samhällsviktiga uppdrag med att rädda liv, hälsa, egendom och miljö.  

Som lönehandläggare ansvarar du för att driva hela löneprocessen. Det innebär ett självständigt ansvar i nära samverkan med kollegor på kansliet och SÄRF:s chefer. Förutom kontroll av löneunderlag, registreringar samt uppföljningar i lönesystemet Hogia kommer du att vara ansvarig förvaltare för personal-, löne-, och tidredovisningssystem samt ha kontakt med leverantörer. Du uppdaterar systemen utifrån gällande avtal, lagar, regler och lokal organisation. Arbetet innebär också ansvar för och handläggning av pensionsfrågor gentemot KPA samt internt inom SÄRF. Arbetet omfattas av rapportering till Pensionsmyndigheten och andra myndigheter.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en relevant utbildning inom lönehantering med några års erfarenhet, gärna i en roll med helhetsansvar. Du är nyfiken på att se utvecklingsmöjligheter med fokus på effektiv drift. Erfarenhet som systemansvarig/förvaltare i löne- och personalsystem samt handläggning av pensioner är meriterande. Goda kunskaper i Officepaketet är en förutsättning samt mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Vi använder lönesystemet Hogia men har inga krav på förkunskaper. Vi ser positivt på erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och att du gillar att arbeta självständigt med ansvar för god ordning under givna tidsramar. Det är viktigt för oss att du trivs i ett arbete med personkontakter och har en god samarbetsförmåga både internt och externt.

Vi erbjuder 

En heltidstjänst som inleds med sex månaders provanställning. Arbetet sker under helgfria vardagar mån-fre med flextid samt möjligheter till visst hemarbete. Du ges möjlighet till en timmes friskvård per vecka samt har tillgång till gym och bastu på arbetsplatsen. Tjänsten är placerad vid brandstationen i Borås som är beläget centralt i staden med goda pendlingsmöjligheter. Tillträde sker omgående enligt överenskommelse.

Vi är en räddningstjänst för alla och eftersträvar mångfald bland våra anställda. En grundförutsättning är respekt för allas lika värde som ska prägla anställdas agerande, såväl i mötet med allmänheten som inom den egna organisationen.

Upplysningar

Kontakta gärna Susanna Forsman, HR-handläggare, tel: 033-17 29 08. För kontaktuppgifter till fackliga företrädare (Ledarna, Vision, SACO, Kommunal och BRF) kontakta 033–17 29 03. Se även vår hemsida www.serf.se 

Fånga möjligheten att söka ett stimulerande uppdrag i en räddningstjänst i tiden för framtiden.

Välkommen med din ansökan senast 2024-05-05 till jobba@serf.se eller via brev till Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund, Olovsholmsgatan 12, 506 34 Borås. 

Märk din ansökan med ”lönehandläggare”. Vi ser fram emot ta del av din ansökan.