Stationen i Sätila

Sätila RIB

Stationen blev en del av SÄRF 1 januari 2010. Det var också då som Krister Östanbäck tillträdde som platschef. Stationens nuvarande lokaler på 400-500 kvm byggdes år 1937 på Fänagatan 1 i Sätila. Dessförinnan låg stationen i nuvarande Lövets Bilservice i Sätila. Där byggdes stationen under 50-talet efter att brandmännen på orten gått ut i strejk för att få en egen station. Nu är lokalen alltså ombyggd och brandtornet har tagits ned.

2015-12-01
Varje år larmas Sätila-styrkan ut mellan 50 och 70 gånger. De åker ännu inte på IVPA-larm.

Sätila har ett rekryteringsbehov av brandmän. I dagens läge är de 16+2 i operativ styrka, 4 man kort från 20+2. I februari flaggar Krister för att styrkan ytterligare kan minskas till 14+2. Detta arbetar SÄRF för att motverka med en rekryteringskampanj för nya brandmän i beredskap inför 2016.

Stationen i SätilaEtt antal av Sätilas brandmän inför en övning, augusti 2015.

På grund av en mindre operativ styrka har Sätila sedan september 2014 1+3 man i beredskap istället för 1+4.

Bland Sätilas brandmän förekommer en rad olika yrkesroller vid sidan om utryckningen så som begravningsentreprenör, egna företagare, tandläkare, elektriker, insatsledare på Landvetter flygplats och en som just nu utbildar sig till ambulanssjukvårdare.

Vid larm har brandmännen en anspänningstid på 6 minuter men Krister vittnar om att de oftast rullar på 3.

Sätila station har ett stort insatsområde som sträcker sig upp mot Rävlanda och ner mot Björketorp innefattande orter som Hyssna, Hajom, Fotskäl och Tostared. Sätila församling har cirka 3600 invånare, Tostared och Fotskäl cirka 3500 och Hyssna 1700.

156:an, huvudleden genom hela Marks kommun, är tillsammans med MC-stråken runt sjön Lygnen de största riskområdena. Ett farligt utsläpp i Lygnen skulle också vara ett stort potentiellt hot.

Fordon i Sätila

Platschef Krister Östanbäck tycker att Sätilaborna över lag sköter sig bra. Gräs- och soteldsbränder har minskat avsevärt i området. Värst är snarare hastigheterna på vägarna.

Sätila har inga särskilda enheter placerade hos sig men Krister lyfter fram sina brandmän med att de är duktiga på väldigt mycket.

Vagnhall i Sätila

På stationen har de idag 3 olika fordon som används i utryckningsverksamheten. En Volkswagen pickup, med radionummer 52-2370, från 2003 som främst används för att dra båtkärran men också för att bilda chikaner vid trafikolyckor. Sätilas släckbil, med radionummer 52-2310, är en Scania från 1999. På båtkärran står en Pioner Viking från 2012, med 40 hk som fått namnet RäddIsa, namngiven efter Lygnens elbåt "Isa".

Krister uppskattar allt med att arbeta som brandman. Framförallt lyfter han fram kamratskapet och sammanhållningen.

- Jag lär mig så mycket som människa. Att hjälpa andra. Jag vet vad jag ska göra om någon exempelvis skulle falla ihop inne på Nordstan. Jag stannar utan att tveka vid en trafikolycka för att hjälpa till. Saker som andra kan vara tveksamma inför.  Jag lär mig nästan alltid någonting nytt varje gång vi arbetar.

Krister erkänner att han sökte in med tanken om Florence Nightingale, att se var gränsen gick och hur mycket man klarar av. Han har haft turen att ännu inte uppleva en avliden människa, dock många svårt skadade.

Att det skulle finnas någonting dåligt med yrket har Krister svårt att se.

- Naturligtvis utsätter man sig för en viss fara, men vem skulle annars göra det, brukar jag tänka.

Krister vill belysa framtiden för stationen.

- Om vi ska kunna vara denna station även framöver behövs fler brandmän.